Criptopedia

Ce sunt NFT-urile? Ghidul începătorului

De catre Criptopedia - 17 nov 2021

Ce sunt tokenurile nefungibile și de ce revoluționează lumea?

Un token nefungibil (NFT) reprezintă un bun digital, unic și intangibil, creat în blockchain, cum ar fi o piesă de artă, o fotografie sau o piesă de colecție dintr-un joc virtual.

Fiecare NFT are o cantitate limitată și nu poate fi schimbat cu un altul, fiind ideal astfel pentru a-i reda autenticitatea. De altfel, se remarcă prin atribute și detalii unice care nu pot fi schimbate între ele.

Acestea se deosebesc între ele prin informațiile și identificatoarele unice cum ar fi codurile de bare. Informațiile care construiesc activul unui NFT se numește „metadata”.

Token-urile nefungibile urmăresc să aibă aceleași atribute ca și ale bunurilor fizice, cum ar fi unicitatea, raritatea și dovada proprietății; spre deosebire de bunurile fungibile cum ar fi 1 dolar american, care are aceeași valoare atât în Washington cât și în Los Angeles. De altfel, cel mai bun exemplu de token fungibil este criptomoneda Bitcoin, având aceeași valoare oriunde s-ar afla. Astfel, tokenurile fungibile nu sunt unice, se pot schimba și sunt divizibile iar cele nefungibile sunt într-adevăr unice, indivizibile și nu se pot schimba cu altele.

Primul bun nefungibil a fost creat în anul 2014 ca un experiment pentru conferința Seven on Seven din cadrul New Museum din New York. În prezent, utilitatea continuă să crească și în nișe importante printre care muzica, creația modei, domeniul academic, patente și omologări, dar și vânzări și programe de loialitate. Astfel, orice persoană interesată să își pună în valoare creația digitală cum ar fi muzica, arta sau fotografiile o poate face prin NFT-uri.

 

Care este valoarea operelor digitale și de ce plătesc colecționarii prețuri așa mari pe acestea?

Valoarea intrinsecă a unui bun, chiar și în lumea ”reală” este greu de găsit. Astfel, fiecare creator de conținut își expune creația pe piață la prețul dorit. Dacă un viitor colecționar sau utilizator este dispus să o plătească, atunci putem spune că se bazează pe vechiul principiu economic, cerere și ofertă. Același principiu se aplică și tokenurilor nefungibile.

Este cunoscut faptul că un colecționar a plătit suma record de 69.3 milioane dolari americani pe o un token nefungibil denumit ”Everydays: The first 5000 Days”, creat de Mike Winkelmann, cunoscut sub pseudonimul Beeple. Opera lui Winkelmann conținea peste 5000 desene, fiecare ilustrând câte o zi din ultimii treisprezece ani și jumătate ai acestuia. În doar prima jumătate a anului 2021, s-au tranzacționat tokenuri nefungibile în valoare de peste 21 miliarde dolari americani.

 

Cum putem crea un token nefungibil (NFT) și cum îl putem vinde?

Realizarea unui token nefungibil (NFT) poate avea loc sub orice formă digitală, având ca și conținut atât picturi, fotografii, texte, melodii sau videoclipuri cât și obiecte virtuale din jocuri video, colecții ca avatare, arme sau monede virtuale. Astfel, observăm că nu există limite, totul depinzând de imaginația creatorului. Însă este important ca formatul tokenului nefungibil să fie digital sau să fie convertit într-unul.

Procesul de creație al unui token nefungibil se numește ”minting” și se referă la convertirea unui produs digital într-o resursă și încărcarea lui pe blockchain. Pentru a putea fi încărcat, utilizatorul are nevoie de o criptomonedă cum ar fi Ethereum, pe care s-o depoziteze în portofelul digital compatibil cu tokenul nefungibil. Când creatorii unui token îl încarcă în blockchain, pot opta pentru impunerea clauzei care specifică faptul că, la orice vânzare viitoare, ei vor avea o cotă parte, generându-le astfel un venit pasiv.

Valoarea unui NFT este dată de unicitatea lui, iar piețele de desfacere au un rol important în succesul vânzării lui. Creatorii trebuie să ia în calcul factori importanți cum ar fi tipurile de blockchain acceptate, accesibilitatea și standardele impuse. Primul standard cunoscut pentru bunurile digitale nefungibile a fost cel din blockchain-ul Ethereum, ERC-721. Deși majoritatea platformelor se bazează pe blockchain-ul Ethereum, acesta nu are monopol pe piața de desfacere a NFT-urilor.

Una dintre cele mai vechi și cunoscute platforme este OpenSea, creată în anul 2017 și le permite utilizatorilor să creeze tokenuri nefungibile eficient și gratuit dar și să le vândă. MakersPlace, de altfel, permite utilizatorilor același lucru.

 

Stocarea NFT-urilor în siguranță

Deținerea unui portofel digital este un factor important pentru orice utilizator și deținător de criptomonede. Însă, piața tokenelor nefungibile elimină nevoia de a păstra datele utilizatorului, făcând platforma și mai sigură. Există numeroase portofele digitale pentru criptomonede: atât cele sub formă de aplicație mobilă și cele de tip extensie a browser-ului cât și cele fizice.

Pentru a încărca un token nefungibil pe blockchain, creatorii sunt nevoiți să plătească un cost care compensează pentru energia electrică necesară procesării și validării tranzacțiilor prin blockchain.

 

Vânzarea tokenurilor nefungibile (NFT)

Înainte de a lista un bun digital la vânzare, utilizatorul trebuie să completeze într-un fișier titlul și descrierea lui, care, pentru o vânzare rapidă și de succes, ar trebui să fie una cât mai complexă și detaliată.

Tipurile de NFT-uri ce au un interes real spre comercializare sunt:

  • Arta digitală: fotografii, picturi, caricaturi, etc.
  • Melodii
  • Clipuri video
  • Jocuri video
  • Avataruri sau fotografii de profil
  • Colecții de diferite tipuri

 

Vânzarea se poate realiza în două moduri: vânzare cu preț cerut fix sau la licitație. În cazul vânzării cu preț fix, utilizatorul stabilește prețul de vânzare în mod direct, iar în cazul licitațiilor se urmărește a se încheia vânzarea la prețul cel mai mare primit din partea participanților, pornind de la un preț inițial stabilit.

Odată ce tokenul a fost vândut, utilizatorii pot descărca detaliile tranzacției în portofelul lor digital iar mai apoi pot transforma criptomonedele primite în bani tradiționali. Dacă, după orice perioadă, vă hotărâți să vindeți tokenul nefungibil, o puteți face printr-o așa numită vânzare la ”mâna a doua”, astfel veți încărca tokenul dvs. pe piață iar potențialii cumpărători îl vor putea achiziționa fie la prețul cerut de dvs., fie în sistem de licitație.

În unele cazuri, însă, creatorii tokenului nefungibil, odată cu revânzarea acestuia de către primul proprietar, nu vor mai primi venituri pasive la alte vânzări.

 

Promovarea tokenurilor nefungibilite (NFT)

Promovarea poate începe o dată ce tokenul a fost încărcat în blockchain, ținându-se cont că potențialii cumpărători să fie bine informați referitor la specificațiile și valorile acestuia. Printre cele mai de succes metode de promovare rămâne aceea prin care se prezintă oferta directă persoanelor ce fac parte dintr-o comunitate cu interes ridicat către această nișă.

De asemenea, de un real succes se bucură și promovarea prin publicații online și știri din cadrul domeniului criptomonedelor dar și al diverselor podcast-uri la care participă persoane cunoscute din domeniu.

Nu în ultimul rând, promovarea în cadrul comunităților din social media ajută la eficientizarea unei vânzări rapide iar persoanele interesate să cumpere tokenuri nefungibile pe o anumită nișă le găsesc mult mai ușor.

 

Viitorul tokenurilor nefungibile

În momentele actuale, digitalizarea își menține traiectoria ascendentă iar NFT-urile vor reprezenta o soluție viabilă pentru securizarea proprietăților și bunurilor în condiții de securitate optimă. Deși inițial s-a dorit ca tokenurile nefungibile să revoluționeze piețele digitale și să faciliteze tranzacțiile între persoane, momentan se tranzacționează mai mult după cerere decât după factorii fundamentali.

În viitor, tokenurile nefungibile vor avea un potențial uriaș de dezvoltare în strânsă legătură cu Metaverse, care este, în esență, lumea online. Întregi comunități sunt construite în blockchain, unde vânzări ale diferitelor bunuri și proprietăți au deja loc. Persoanele se vor interconecta prin Metaverse nu doar prin terminalele mobile sau calculatoare, dar și prin dispozitive ce redau realitatea virtuală, ce vor putea fi incluse în fiecare cameră a locuinței.

Articole similare

De ce au jetoanele non fungibile valoare?
Educație

De ce au jetoanele non fungibile valoare?

Într-un articol precedent v-am oferit un ghid despre tokenurile non fungibile. Totuși mulți își pun următoarea întrebare: De ce au valoare acest tip de jetoane și de ce atât interes în tranzacționare?